این نوشتار، ترجمه‌ای از وب سایت به آدرس www.creativityinstitute.com می‌باشد. موسیقی برای کودکان شبیه به جادوست. لالایی گفتن پدر می تواند موجب خواب توام با آرامش برای کودک بشود و آواز پر شور مادر می تواند برای تمام اعضای خانواده روح امید و آرامش را نوید دهد. موسیقی و ریتم و آهنگ، با تمام اشکال متنوعشان بخشی از تمام زندگی کودکان هستند. تیک تاک یک ساعت، ملودی‌ها و آهنگ‌هایی که آن‌ها می‌شنوند، کودکان را برای رشد و تا بزرگسالی همراهی می‌کنند. شما می‌توانید موسیقی را در هر جایی فرا بگیرید و در ساخت آن اقدام کنید.


یادگیری برای ساختن موسیقی، جنبه‌ای از رشد در کودکان است و آن‌ها از همان آغاز تمایل دارند که آهنگ بسازند مثلاً با دهانشان یا با انگشتانشان که بر روی چیزی می‌زنند، تمایل به ساختن ریتم و آهنگ را نشان می‌دهند. حتی در اوایل کودکی، مشاهده می‌شود که آن‌ها با صداهای موزون، ریتم و آهنگ هایی که می شنوند ، به نوعی واکنش نشان می‌دهند.
مثلاً می‌رقصند یا بالا و پایین می‌پرند و ورجه ورجه می کنندو.... بسیاری از کودکان پیش دبستانی آهنگ هایی را می سازند و اصواتی را ترکیب می کنند یا برای خودشان آواز می خوانند و این کارها برای آنان مانند یک نوع بازی و تفریح است.
کودکان در دبستان یاد می‌گیرند که با هم و به صورت گروهی آواز بخوانند و یک موسیقی را اجرا کنند. کودکان از طریق موسیقی مورد علاقه‌ی شان با همتایان خود سهیم شده و روابط دوستانه‌ی خود را تحکم می‌بخشند.
اهمیت موسیقی آنقدر زیاد است که در تمام شئونات زندگی به کار می‌رود.
کودکان موسیقی را در تلویزیون، سینما، جشن‌ها، سرودهای نظامی و غیره می‌شوند. بسیاری از نظام‌های ارزشی یک جامعه از طریق موسیقی از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود. موسیقی در جشن‌ها و مراسم متعدد ملی و مذهبی و جز آن کاربرد فراوانی دارد. از این رو موسیقی منجر به انتقال فرهنگ می شود و به آموزش و تربیت کودکان کمک شایانی می نماید.
به هر روی، موسیقی ترکیبی از اصواتی است که دارای ریتم و ملودی است و ریتم، تکرار یک قطعه یا یک صدا در یک قالب و ساختار منظم و قابل پیش‌بینی است. موسیقی، ریتم و آهنگ به کودکان کمک می‌کند تا هیجانات و عواطف خود را بیان کنند. آن‌ها از طریق خواندن یک ترانه‌ی لذت بخش و یا زمزمه کردن زیر لب به احساسات مطبوع و مفرحی دست می‌یابند. موسیقی و ترانه ها منجر به تخلیه ی انرژی و هدایت آن به طرف رفتارها یا افکار نو و خلاقی می شوند.
فایده‌ی دیگر موسیقی این است که به آن‌ها اعتماد به نفس می‌دهد و آنها پی می‌برند که می‌توانند ذهن و افکار خود را به منظم و قاعده‌مندی به کار ببرند. از طریق موسیقی با واژه‌ها و عبارات جدیدی مواجه می‌شوند که همین موضوع آنها را وا می‌دارد که با کلمات و دایره‌ی لغات خودشان، ملودی‌هایی را بسازند و برای دیگران بخوانند و روابط دوستانه‌ی بین آنها محکم‌تر و صمیمی تر نیز خواهد شد.
بسیاری از آوازهایی که در مدارس خوانده می‌شوند یا در سایر مکان‌هایی که آن‌ها را می‌شنوند آنها را به نوعی با زندگی، با دردها و رنج‌ها و شادی‌های زندگی، با آرمان‌ها و اهداف یک جامعه آشنا می‌سازند. این آموزش‌ها ممکن است مرتبط با ارزش هایی باشند که روح ایمان و مذهب را نیز در کودکان پرورش داده و موجب میهن‌پرستی، عشق و علاقه به آزادی و سایر ارزش‌ها شوند.
نقش موسیقی و ترانه‌های کودکانه آنقدر اهمیت فراوانی دارد که حتی کودکان کمرو و خجالتی وقتی که ترانه‌ای را می‌خوانند خود به خود جسارت رویارویی با سایرین را پیدا کرده و به اعتماد به نفس بیشتری دست می‌یابند. بارها مشاهده می شود که کودکان پرخاشگر و بدرفتار نیز در هنگام پخش موسیقی، به آرامش می‌رسند و رفتار پرخاشگرایانه خود را درجمع کنترل می‌کنند.
ادارک و تاثیر موسیقی در سنین مختلف کودکی:
موسیقی در مراحل مختلف سنی ویژگی‌هایی دارد و به طرق مختلفی ادراک شده و اثرات آن بر کودکان به طور گسترده‌ای متفاوت می‌باشد.